همايش شورای سراسری آلمان نهضت فراگير در آلمان
مشعل مشعل

جلسه مسوولين ،فعالين و اعضای رهبری شوراهای ايالتي و نماينده گان منتخب در کنفرانس اروپايي نهضت فراگير روز يکشنبه 25 فبروری سال روان در شهر کسل تدوير يافت .

پس از آنکه اجندأی پيشنهادی از جانب بانو نسرين مفيد معاون شورای سراسری نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در آلمان مورد تصويب اشتراک کننده گان قرار گرفت،محترم احمدشاه سرخابي رئيس شورای سراسری نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در آلمان از اشتراک محترمه محبوبه کارمل و محترمه جميله ناهيد شخصيت های قابل احترام جنبش چپ و دموکراتيک کشور ما اظهار سپاس نموده و به صحبت خود ادامه داده و در قسمتي از آن چنين گفت:(( اجازه فرماييد از تشريف آوری شما در اين نشست کاری خير مقدم بگويم .رفقا در جريان هستند که شورای سراسری آلمان در زمان حيات زنده ياد محمودبريالي بنيادگذاشته شد،اما با دريغ که نشست امروزی ما زماني برگزار مي گردد که هنوز اندوه نبود آن شخصيت گرامي و از جمله پيشکسوتان و بنيادگذاران  نهضت فراگير در چهره های ما سايه افگنده است .

بياييد تا بخاطر گرامي داشت از آن رفيق فقيد بپا خيزيم و لحظهء سکوت اختيار نماييم .

سپس او چنين ادامه داد: مرگ يک امر طبيعي است و هرانسان ميميرد،با آنکه مرگ نابهنگام و زودرس رفيق محمودبريالي برای ما اندوهبار است .ولي ميتوان اندرزها و خاطرات ماندگار آن مرد نستوه را به خاطر تحقق آرمانهای نهضت هميشه چراغ پر فروغ راه خود قرار داده و تا پيروزی نهايي درفش پرافتخار او را بلند نگهداشت .))همچنان رفيق سرخابي پيرامون کارهای انجام يافته پس از ايجاد شورای سراسری آلمان نهضت فراگير روشني انداخت  .

سپس محترمه محبوبه کارمل ،خانم پرافتخار زنده ياد ببرک کارمل که سالها در تربيت اطفال و جوانان پرشماری در پرورشگاه وطن مصدر خدمات ارزندهء گرديده بودند و اولاد ميهن را چون فرزندان عزيزخويش محبت مادری بخشيده چنين گفتند:

(( رفقای عزيز و فرزندان گرامي ام!

نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان که از اثر همبسته گي و مبارزهء گروهي کثيری از وطنپرستان وتلاش ها و نظريات خردمندانهء شادروان محمودبريالي شکل گرفته است،با گذشت هر روز به يک سازمان نيرومند مردمي تبديل مي گردد.

من باورمندم که نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان با پيش برد مبارزهء صلح جويانه و ترقيخواهانه ء خويش که بازتاب دهنده خواست های مردم رنجديده و مبارزين کشورماست،مي تواند کانون موثری برای بسيج نيروهای مترقي و عدالت پسند سرزمين ما برای ثبات،صلح و ترقي در کشورباشد.

با درک از اين نابسامانيها ضرورت آن بوجود مي آيد تا همه نيروهای مترقي و وطنپرست و دادخواه کشور رسالت وطنپرستانه خود را برای از ميان برچيدن همهء اين بدبختي ها تشخيص و در راه بسيج همه نيروهای وطنپرست بدور يک سازمان که نماينده گي از مجموع زحمتکشان کشورعزيزما کرده بتواند،اقدام عملي نمايند.که خوشبختنانه نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان که يکي از سازمانهای بزرگ سياسي کشور به شمار مي رود و بيشترين بخش بازمانده از ح.د.خ.ا يا حزب وطن سابق ،متحدين سياسي و وطندوستان راستين کشور را با خود دارد توانسته است تا به عهده گرفتن اين امر بزرگ و بس مهم ميهني که افتخارات مبارزه نيروهای ملي و دموکراتيک سدهء پيشين کشورما را با خود دارد،از ميان مردم سربلند نمايد. و با افروختن مشعل آزادی،ترقي و دموکراسي مژدهء آيندهء روشن را در مبارزهء پيگير و خسته گي ناپذير خود به مردم و ميهن ما دهد.چه خوب گفته اند که پيروزی ما در وحدت ما نهفته است .))

بعداً گزارش سفر رفيق نصيراحمدصديقي معاون شورای سراسری نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در آلمان و عضو هيات همراه جنازه زنده ياد محمودبريالي از محفل وداعيه در آلمان الي مراسم تدفين در کابل قلب پرتپش کشورما همراهي نموده بود استماع گرديد.

متعاقباً رفيق سرخابي چنين گفت : رفقا اين قسمت کار جلسه را با بحث های آزاد پيش مي بريم ،پيشنهادات،نظريات تکميلي و انتقادات تانرا لطفاً به صراحت بيان و ابراز فرماييد ،که در نتيجه تکانهء در کارزار سياسي و تشکيلاتي شورای آلمان بوجود آيد.درست است که ما غم بزرگي را در نبود زنده ياد محمودبريالي متحمل شديم ،ولي بياييد که تدوير اين جلسه را پايان غم و اندوه ،پيشرفت در کار و عمل مشترک، و تقويت وحدت صفوف نهضت مبدل سازيم .

بعداً اناهيتا صفدر کارمل عضو هيأت اجراييه شورای سراسری نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در آلمان،دکترضياصديقي مسوول شورای ايالت بادورتنبورگ،فوادپاميری مسوول شورای ايالت بايرن،سيدعسکر به نماينده گي از ايالت برلين،عزيزنگهبان مسوول ايالت بريمن،عبدالوکيل کوچي به نماينده گي از ايالت شلسويک هولشتين،عبدالغني هدفمند مسوول ايالت نوردهايم ويست فالين ،محمدعظيم لمر مسوول ايالت هامبورگ ،همايون صادقي مسوول بخش تبليغ و فرهنگ شورای سراسری آلمان نهضت فراگير،همايون بسيم مسوول ايالت هسن گزارش های شانرا از وظايف انجام شده ارائه و سپس عده يي از اشتراک کننده گان جلسه پيشنهادات،سوالات و انتقادات سازندهء شانرا در جهت بهبود کارمطرح نمودند.

همچنان رفيق محمدعارف صخره عضو هيات اجراييه موقت شورای اروپايي نهضت فراگير در پاسخ به سوالات مطروحه بخصوص در رابطه به تلاش های نهضت فراگير در ادامه مذاکرات با نماينده گان سازمان های چپ و دموکراتيک کشور صحبت توضيحي و مفصل بعمل آورد.

پس از آن رفيق فاروق پاسدار مسوول بخش تفاهم شورای سراسری آلمان نهضت فراگير از پيام های ارسالي و همبسته گي شخصيت های محترم سياسي و فرهنگي علي احمدعلي،عبدالله سپنتگر و يوسف آرينتا با نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان يادهاني نمود.

در اخير رفيق داوود کرنزی سکرتر مسوول و مسوول بخش تشکيلات شورای سراسری آلمان نهضت فراگير گزارش مختصر از کار بخش تشکيلات را به جلسه ارائه نموده و در بخشي از آن گفت : ((از جمله 15 ايالت آلمان در 9 ايالت،شوراهای ايالتي بصورت انتخابي با رأی مستقيم و سری انتخاب گرديده است که بوسيله 68 تن از فعالين رهبری مي شوند.

همچنان در يکي از ايالت های شرقي جمعي از رفقا مصروف ايجاد شورای ايالتي هستند که رفقا به زودی خبر آنرا استماع خواهند کرد.

همه شوراها پلان پيشبرد کار سياسي ،تشکيلاتي،تبليغاتي وارتقای موثريت کار مالي برای سال 2007 را در اختيار دارند. که تحقق و عملي شدن آن را از مسوولين مطالبه نموده و سعي به عمل آيد تا جمع وسيعيي از کادرها و فعالين در تطبيق آن سهيم گردند.

رفيق کرنزی ادامه داده گفت:(( پيشنهادی که از داخل تالار مطرح گرديد در صورتي که محترمه محبوبه کارمل ،مادر گرامي قبول فرمايند،به حيث عضو شورای سراسری نهضت فراگير در آلمان و نماينده در کنفرانس اروپايي نهضت فراگير انتخاب گردند توجه مرا به خود جلب کرد. بدين جهت از محترم سرخابي تقاضا مي نمايم تا مسأله پيشنهادی را مورد رأی گيری قرار دهند.)) محترمه محبوبه کارمل فرمودند:پيشنهاد شما رفقا را با تمام وجود قبول دارم و احترام مي گذارم .و پس از آنهمه اشتراک کننده گان به پا خاستند و با کف زدن ها ابراز رأی موافق نمودند.

بعداً محترمه محبوبه کارمل فرمودند:(( من با عشق و ذوق فراوان با شما بودم و هستم و بخاطر به ثمر رسانيدن اهداف عالي نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان تحت رهبری مجلس موسسان و هيات اجراييه آن ميرزمم .ايشان به آرزوی تأمين وحدت همه نيروهای چپ و دموکراتيک و ابراز محبت مادری برای همه صحبت خويش را خاتمه بخشيدند.))

در اخير رفيق احمدشاه سرخابي گفت : رفقا کليه مسايل شامل اجندأ مورد بحث قرار گرفت .جلسه کاری ما به همين جا به پايان مي رسد.پيروز باشيد

 

 

 


March 4th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها